HĂRȚI DE EFICIENȚĂ PENTRU UN MOTOR EV BLDC CU CALCUL ȘI SIMULARE ANALITICE
Cuvinte cheie:EV (vehicul electric), Motor BLDC (DC fără perii)., tractiune multi-motor, harti de eficienta, simulare
Într-un EV (Electric Vehicle), forța de tracțiune mai mare produsă de grupul motopropulsor electric necesită, de fapt, mai mult curent electric din baterie. Întrebarea este cât de eficient este utilizată energia stocată, deoarece pentru vehiculele electrice moderne, capacitatea de a se deplasa pe o distanță mai mare reprezintă o problemă importantă. Desigur, cel mai bine poate fi confirmat prin măsurători fizice pe vehicul, dar înainte, calculele analitice și simulările sunt importante pentru a certifica alegerile. În acest context, lucrarea actuală prezintă analiza capacităților unui grup motopropulsor BLDC. O nouă metodă este utilizată în determinarea numărului de motoare identice necesare pentru a participa la grupul motopropulsor, pe baza hărții de eficiență a motorului individual.
(1) L. Popescu, Electromobility topics entering a new decade, Electrical Machines, Materials and Drives Present and Trends, 131–140, 17, 1, 2021.
(2) M. Dendaluce Jahnke, Allende Marcos Miguel, J. Pérez Rastelli, Prieto Arce Pablo, A. Martin Sandi, Multi motor electric powertrains: Technological potential and implementation of a model-based approach, IECON - 42nd Annual Conference of the IEEE Industrial Electronics Society, pp. 223-228, 2016
(3) M.V. Castro et al., A review of existing multi-motor electric powertrain sizing strategies, 24th International Conference on Electrical Machines and Systems (ICEMS), pp. 2419-2424, 2021.
(4) G. Scelba, G. Scarcella, S. Foti, A. Testa, S. De Caro, T. Scimone, An open-end winding approach to the design of multi-level multi-motor drives, IECON 2016 - 42nd Annual Conference of the IEEE Industrial Electronics Society, pp. 5026-5032, 2016.
(5) D. Dujic, M. Jones, E. Levi, S.N. Vukosavic, A two-motor center-driven winder drive with a reduced switch count, 34th Annual Conference of IEEE Industrial Electronics, pp. 1106-1111, 2008.
(6) Galeazzi, G. Roberts, Influence of wheel bearing performance on In-wheel motor advanced applications, World Electric Vehicle Symposium and Exhibition (EVS27), pp. 1-7, 2013
(7) L. Popescu, L. Dumitran, A. Stanescu, Multi-motor solutions for electric vehicles, International Conference on Applied and Theoretical Electricity (ICATE), pp. 1-6, 2021.
(8) S.N. Vukosavic, M. Jones, E. Levi, D. Dujic, Experimental performance evaluation of a five-phase parallel-connected two-motor drive, 4th IET Conference on Power Electronics, Machines and Drives, pp. 686-690, 2008.
(9) L. Chhun, P. Maussion, M. Pietrzak-David, M. Fadel, Analysis of open-phase degradation in a mono-inverter double PMSM system, IECON - 37th Annual Conference of the IEEE Industrial Electronics Society, pp. 486-491, 2011.
(10) S.K. Dash, R. S., R. Sudharshan Kaarthik, Decoupled control of dual-split phase IMs for full power range using capacitive filters, IEEE International Conference on Power Electronics, Drives and Energy Systems (PEDES), pp. 1-6 ,2018.
(11) S. Liwei, L. Zijian, Z. Qianfan, F. Jianfu, W. Fuping, Research of an energy-fed induction motor driving test platform with double inverters for HEV, IEEE Vehicle Power and Propulsion Conference, pp. 531-535, 2007.
(12) C.M. Apostoaia, AC machines and drives simulation platform, International Electric Machines & Drives Conference, pp. 1295-1299, 2013.
(13) A.M. Omara, M.A. Sleptsov, Performance assessment of battery-powered electric vehicle employing PMSM powertrain system, IEEE Conference of Russian Young Researchers in Electrical and Electronic Engineering (EIConRus), pp. 963-968, 2017.
(14) D. Jones, A new buried magnet brushless PM motor for a traction application, Proceedings: Electrical Insulation Conference and Electrical Manufacturing and Coil Winding Technology Conference, pp. 421-429, 2003.
(15) Y. Xu, Q. Li, L. Zhang, Q. Ma, Development of permanent magnet synchronous motor for electric vehicle, International Conference on Sustainable Power Generation and Supply, pp. 1-5, 2009
(16) D.V. Volkov, Y.P. Stashinov, Equalization of torques in multi motor electric drives with estimation of motors parameters, International Multi-Conference on Industrial Engineering and Modern Technologies, pp. 1-5, 2018
(17) D.V. Volkov, Y.P. Stashinov, D.N. Shurygin, Automatic load distribution in multi-motor electric drives, International Conference on Industrial Engineering, Applications and Manufacturing, pp. 1-5, 2017.
(18) M. Dendaluce, I. Iglesias, A. Martin, P. Prieto, A. Peña, Race-track testing of a torque vectoring algorithm on a motor-in-wheel car using a model-based methodology with a HiL and multibody simulator setup, IEEE 19th International Conference on Intelligent Transportation Systems, pp. 2500-2505, 2016.
(19) L. Popescu, L. Melcescu, L. Dumitran, A. Crăciunescu, Analysis of the influence of wheel torque distribution on energy efficiency in the case of an electric vehicle with two motors 1st Internatıonal Conference on Applıed Engıneerıng and Natural Scıences, pp. 300 , 2021.
(20) M. Al Sakka et al., Comparative analysis of single-input multi-output inverter topologies for multi-motor drive systems, Fifteenth International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies (EVER), pp. 1-12, 2020.
(21) M. Al Sakka, T. Geury, M. Dhaens, M. Al Sakka, M. El Baghdadi, O. Hegazy, Reliability and cost assessment of fault-tolerant inverter topologies for multi-motor drive systems, 23rd European Conference on Power Electronics and Applications, pp. 1-10, 2021.
(22) M. Jones, E. Levi, D. Dujic, The Impact of inverter dead time on performance of n-motor drives supplied from (2n+1)-leg VSI, 35th Annual Conference of IEEE Industrial Electronics, pp. 1350-1355, 2009.
(23) Z. Tir, O. Malik, M.A. Hamida, H. Cherif, Y. Bekakra, A. Kadrine, Implementation of a fuzzy logic speed controller for a permanent magnet dc motor using a low-cost Arduino platform, 5th International Conference on Electrical Engineering - Boumerdes (ICEE-B), pp. 1-4, 2017.
(24) Y. Wen, H. Zheng, Z. Zhang, J. Huang, X. Zeng, J. Feng, Stator flux oriented control of PMSM applied in electric vehicles traction, IEEE Vehicle Power and Propulsion Conference, pp. 1-5, 2019.
(25) G.H. Bazan, M.F. Castoldi, A. Goedtel, W.C.A. Pereira, M.L. Aguiar, Virtual platform of field oriented control of induction motor to assist in education of undergraduate students, IEEE 28th International Symposium on Industrial Electronics, pp. 1599-1604, 2019.
(26) P. Xu, G. Guo, Jianbo Cao, B. Cao, A novel fore axle whole-turning driving and control system for direct-wheel-driven electric vehicle, IEEE International Conference on Automation and Logistics, pp. 705-709, 2008.
(27) Y. Zhao, S. Li, L. Zhao, X. Guo, Q. Wang, Y. Wen, Sliding-mode control of permanent magnetic spherical motor based on co-simulation platform, IEEE 11th Conference on Industrial Electronics and Applications, pp. 119-123, 2016.
(28) G. Liu, X. Cai, W. Zhao, A new decoupled control for five-phase in-wheel fault-tolerant permanent magnet motors for electric vehicles, IEEE International Magnetics Conference, pp. 1-1, 2015.
(29) B.-C. Jeon, W. -k. Park, S. -c. Lee, H. -c. Shin, Auto lead angle algorithm for high efficiency control of BLDC Motor, 17th International Conference on Control, Automation and Systems, pp. 1739-1741, 2017.
(30) C.L. Popescu, L.M. Dumitran, A. Stănescu, Simulation of multi-motor propulsion system for energy efficiency in electric vehicles, Annals of the University of Craiova, Electrical Engineering series, 45, 1, pp 75-82, 2022
(31) N. Sharma, B. Jiang, A. Rodionov, Y. Liu, A mechanical-hardware-in-the-loop test bench for verification of multi-motor drivetrain systems, IEEE Transactions on Transportation Electrification, 2022.
(32) L. Popescu, A. Stănescu, Şt. Vasiliu, Didactical platform for multi-motor solutions, Electrical Machines, Materials and Drives Present and Trends, 17, 1, 172–180, 2022.
(33) L. Popescu, L. Melcescu, L. Dumitran, A. Crăciunescu, A. Stanescu, Control analysis of a bi-motor electric traction system for energy and performance optimization, International Scientific Conference on Communications, Information, Electronic and Energy Systems, 2021.
(34) L. Popescu, L. Melcescu, O. Craiu, A. Craciunescu, V. Bostan, Phase advance and dwell control applied to a PM BLDC motor for increasing the maximum speed of an electric vehicle, International Symposium on Power Electronics, Electrical Drives, Automation and Motion, pp. 850-855, 2022.
(35) L. Popescu, L. Melcescu, O. Craiu, Energy efficiency improvement for an electric vehicle PM BLDC propulsion system using phase advance and dwell control, International Conference on Electrical, Computer, Communications and Mechatronics Engineering, pp. 1-6, 2022.
(36) Ehsani, Y. Gao, A. Emadi, Modern Electric, hybrid electric, and fuel vell vehicles. fundamentals theory, and design, second edition, CRC Press, 2010.