AVIOANE ELECTRICE: PROVOCĂRI, OPORTUNITĂȚI, REALIZĂRI, TENDINȚE ACTUALE, PERSPECTIVE DE VIITOR

Autori

  • JENICA-ILEANA CORCAU Universitatea din Craiova, România
  • LIVIU DINCA Universitatea din Craiova, România
  • ANDREI MARINESCU Academia de Stiinte Tehnice din Romania (ASTR), Craiova branch

DOI:

https://doi.org/10.36801/

Rezumat

Vehiculule electrice sunt utilizate pe scara larga in diverse aplicatii de transport: automobile, autobuze, nave, trenuri, aeronave fara pilot (UAV), avioane si altele. Cresterea emisiilor de gaze cu efect de sera, precum si riscul de epuizare a carburantilor fosili au determinat tranzitia la transportul electric pe care Uniunea europeana isi propune sa le reduca substantial pana in 2035 prin utilizarea energiilor regenerabile. In transportul aerian aceasta tranzitie este mai dificila in special datorita greutatii echipamentelor imbarcate. Fara exceptii toate acestea folosesc energia stocata in baterii pentru actionarea motoarelor electrice. In ultimii ani pornind de la diferite sisteme de actionare hibride s-au dezvoltat in aviatie, sisteme bazate pe pile cu combustibil, surse de energie  ecologice prin excelenta. Principalele lor avantaje sunt eficiența ridicată, greutate redusa, modularitate si lipsa pieselor in miscare. Atunci cand sunt alimentate cu hidrogen acestea nu produc gaze cu efect de sera, singurele produse de reactie fiind apa si caldura. Motoarele electrice clasice cu flux magnetic radial au fost inlocuite cu motoare cu flux magnetic axial cu greutate si volum redus, randament, putere si cuplu ridicat care au fost dezvoltate anterior pentru vehiculule electrice cu motoare in roti si sunt folosite fara modificari. In aceasta lucrare se prezinta o vedere de ansamblu asupra principalelor probleme ridicate de propulsia electrica a aeronavelor. De asemenea, sunt prezentate realizari importante obtinute pana in prezent si tendinte de dezvoltare in domeniu. In final, este propusa o configuratie de aeronava usoara cu propulsie electric care urmeaza sa fie realizata, avand o sursa de energie hibrida, compusa din  pila cu combustibil hidrogen, baterie LiIon Polimer si motor cu flux magnetic axial.

Referințe

Luke Shadbolt, Technical Study Electric Aviation in 2022. HDI Global Specialty Study Electric Aviation, April 2022.

Sebastian Nicolay, Stanislav Karpuk, Yaolong Liu, Ali Elham. Conceptual design and optimization of a general aviation aircraft with fuel cells and hydrogen. International Journal of Hydrogen Energy, 46, 2021, 32676-32694.

Kim T, Kwon S. Design and development of a fuel cell powered small unmanned aircraft. Int J Hydrogen Energy 2012;37(1):615e22. https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2011.09.051. 11th China Hydrogen EnergyConference.

Martin Hepperle. Electric Flight – Potential and Limitations. STO-MP-AVT-209, NATO, UNCLASSIFIED

Óscar González-Espasandín, Teresa J. Leo, and Emilio Navarro-Arévalo. Fuel Cells: A Real Option for Unmanned Aerial Vehicles Propulsion. Hindawi Publishing Corporation The Scientific World Journal Volume 2014, Article ID 497642, 12 pages http://dx.doi.org/10.1155/2014/497642

https://www.aviaircraft.com/products/dracula-e-dracula

Eviation Selects Electric Propulsion Leader magniX to Support Development of First All-Electric Plane https://www.aviationpros.com/aircraft/business-general-aviation/press-release/21077293/eviation-selects-electric-propulsion-leader-magnix-to-support-development-of-first-allelectric-plane

Descărcări

Publicat

19.02.2024

Număr

Secțiune

ACTUALIĂŢI ŞI PERSPECTIVE — SINTEZE

Cum cităm

AVIOANE ELECTRICE: PROVOCĂRI, OPORTUNITĂȚI, REALIZĂRI, TENDINȚE ACTUALE, PERSPECTIVE DE VIITOR. (2024). ACTUALITĂŢI ŞI PERSPECTIVE ÎN DOMENIUL MAŞINILOR ELECTRICE, 19(1), 119-129. https://doi.org/10.36801/